22 Jan 2014

PENGANTAR SENI HALUS: Seni Hindu

SENI HINDU

Seni Hindu berpunca daripada 2 kitab yang besar, Mahabharata dan Bhagwad Gita. Kedua-duanya terkarang pada tahun 200 BC. Watak pertama bernama Krishna berdialog dengan watak kedua, Arjuna. Dialog mereka itu berkisar tentang soal jiwa & jasad manusia, pehubungan manusia dengan tuhan, dan cara-cara yang mesti dipatuhi oleh manusia supaya dia selamat. Melalui perbualan antara kedua-dua watak tersebut, timbul idea-idea yang kemudiannya dipindahkan menjadi karya seni...

5 Prinsip Seni dalam Seni Hindu :

  1. Membuat objek seni sebagai satu ibadah penyembahan oleh kasta pekerja dengan dibantu kasta Brahman yang menyucikan objek seni tersebut melalui pembacaan mantera yang bersifat magik. Pembuat seni mendapat wadah daripada kemahirannya yang turun-temurun.
  2. Menggunakan bahan seni agar objek seni itu berkekalan.
  3. Mengulangi apa yang telah ditentukan oleh seni yang terdahulu. Peraturan membuat objek seni terdapat dalam kitab Bhagwad Gita yang menjadi buku panduan.
  4. Arca figura atau imej catan mesti dibuat untuk melengkapi alat-alatan berhala yang didirikan di tanah terbuka atau dikorek dari tebing batu bukit atau di dalam gua. Lokasi arca mahupun catan tersebut ditentukan oleh keempat-empat penjuru angin.
  5.  Adanya ikonografi (simbolisme@ penentuan makna pada imej-imej yang diarcakan atau dilukis. Umpamanya figura Brahma, Vishnu dan Shiva tidak boleh disalah ertikan dengan para dewata yang lebih rendah tarafnya seperti Saraswathi, Parvathi, & Lashmi. Oleh sebab itu, simbolisme kesenian Hindu adalah perkara yang amat penting.. Pengarca mahupun pelukis sama sekali tidak dibenarkan membuat simbolnya sendiri. Mereka hanya dibenarkan mengulangi simbol yang diwarisi seperti, bunga teratai yang bererti kesucian, kesempurnaan, kecantikan & keiLmuan. Keadaan tangan yang dipanggil mudra juga dipatuhi. 

Contoh Karya Seni Hindu


Tajuk: Angkor Wat
Tempat: Cambodia
Tarikh: 12th Century A.D

Tajuk: Three-Headed Shiva
Tempat: Gua Elephanta, Mumbai
Tarikh: 8th Century A.D


No comments:

Post a Comment