9 May 2014

PENGANTAR SENI HALUS: Arca Abad Ke-20

ARCA BARAT ABAD KE-20

  1. Arca barat abad ke-20 menyambung tradisi yang telah dibina pada abad ke-19. Melalui tradisi tersebut figura manusia sering diolah kadangkala secara realistik dan adakalanya abstrak.
  2. Arca abad ke-20 melalui pelbagai stail / gerakan seperti kubisme, ekspresionisme, realisme, modenisme, dan pasca-modenisme. Setiap gerakan tersebut mempunyai pengamal-pengamalnya serta penulis-penulis yang menyokongnya. Baik pengarca mahupun penulis, masing-masing berhadapan dengan soal yang tidak mempunyai jawapan yang mutlak.
  3. Para arcawan pada abad tersebut mementingkan bahan yang diolahnya itu. Batu marmar, besi, kayu atau barang-barang buangan adalah berfungsi sebagai pembawa maksud atau makna. Oleh sebab terbitnya keadaan sedemikian itu yang rata-rata dikenal sebagai modenisme, maka timbul pula satu pendekatan baru yang diberi nama pasca-modenisme.
  4. Modenisme biasanya mengakui bahawa sesuatu karya seni arca itu membawa makna yang tunggal-tunggalan. Pasca-modenisme pula membawa maksud yang pelbagai.
  5. Oleh hal yang demikian, terbukalah seni arca itu kepada kepada karya-karya yang sengaja kabur untuk mendapat perhatian umpamanya figura manusia hanya diarcakan secara sarana dan  bukannya secara literal.
  6. Sepanjang 100 tahun pada abad ke-20 itu, banyak arca yang disokong sebagai karya-karya agung. Manakala karya-karya yang langsung tidak dikenali umur yang bersekedudukan sebagai karya agung boleh berubah sehingga dilupakan orang dan karya yang tidak dikenali kerap diketengahkan sehingga mencapai taraf karya agung. 

Hasil Karya


No comments:

Post a Comment